Kamis, 22 November 2012

Pancakerti: Pinter, Kendel, Prigel,Supel, Tegel



Angedohna mring dosa sayekti
wong kang enget iku watekira
adoh marang bilahine
mangkono sulangipun
wong kang amrih harjaning dhiri
yeku pangulahira
batin ugeripun
ing lair garbanipun basa
yeku aran kalakuan ingkang becik
margane mring utama

TEMBANG Dhandhanggula ing dhuwur iku kapethik saka Serat Darmalaksita (Laku Utama), karyane pujangga Mangkunegara IV. Laku utama iku sayektine ngedohi marang laku dosa. Dosa marang Gusti Allah, dosa marang sesamanipun urip, lan dosa marang dhiri pribadi.
            Dosa marang Gusti Allah iku rinembug ana ing babaganing agama. Lan dosa marang sesamanipun urip iku rinembug ana ing babagan tatananing ngaurip bebrayan(adat istiadat utawa etika sosial). Bab dosa loro iku mau bisa kalebur karana nyuwun pangapura lan tobat. Nanging dosa marang dhiri pribadine dhewe iku angel olehe njarwakake. Sebab bab siji iku gumantung marang sipat lan sikepe dhiri pribadi saben manungsa kang nora bakal ana sing ceples(padha plek), sebab jarene kandha wis gawan bayi.
            Merga saka wis gawan bayi iku ma, bisane owah, tegese kanggo nambah beciking dhiri lan ngurangi eleking pribadi kang nggawe dosa iku, kudu wani mawas dhiri. Miturut piwulange Mangkunegara IV ana ing Serat Darmalaksita, kudu enget watekira, kanggo ngedohake bilahine. Tegese ngerti marang cilik lan gedhene sipat sarta tindak kang ora prayoga denlakoni.
            Sawenehing sabdatama kang ngrembug laku utama, nuduhake dalan pramayoga kang sinebut Panca Kerti(limang prakara dalaning urip kang raharja). Raharja iku tegese slamet lan rahayu kanggo sanguning urip, yaiku pinter, kendel, prigel, supel lan tegel.
             Maknane pinter iku dudu pinter ana ing bab encering pikir ing bab kawruh, ananging pintering pribadi. Pintering pribadi iku bisa dinarani bisa lan wani nggagas bab kekurangane lan kaluwihane sipat lan tindak kang dinuweni dening awake dhewe. Ngrembug bab awake dhewe iku disebut mawas dhiri. Bener apa salah, kleru apa leres, luwih apa kurang (kebablasen apa kecupeten olehe tumindak apa pangucape).
            Maknane kendel iku kudu wani tumindak lan ngelikake liyan utawa wani nggetak, ananging kendel sebab bener olehe nemtokake dalaning urip kang utama. Bener merga pener, tegese wani tumindak merga adhedasar paugerane agama (syariat), ukuming bebrayan (norma). Maknane prigel iku uga dudu prigel ing bab nggarap pakaryan utawa prigel ing gawe, ananging taberi, teges lan pikoleh (ana asile). Maknane supel iku dudu ramah, luwes lan kewes ana ing urip bebrayan, ananging bisa lan mangerteni marang pilihan lan dalan pilihane liyan. Tegese kurmat marang gagasaning liyan, kateguhaning pribadi kang dadi sikepe kanca rembugan.
            Maknane tegel iku dudu wani tumindak kejem, ananging wani nolak kekarepaning liyan, bujukan lan ajakan kang becik denlakoni tumrape sing ajak-ajak lan sing padha saijeg saeka kapti, ananging tan prayoga tumrape dhiri pribadine dhewe lan kaluwargane, amarga beda keyakina lan syariat utawa piyandeling urip kang pener bener durung karuwan pener. Apik durung karuwan becik. Pinter durung karuwan wicaksana.
            Mula ana ing ngelmi (tuntunaning agami Illahi Robi) kabedakake kanthi wela-wela lan teges, yaiku kang sinebut dalan nikmat, dalan sesat lan dalan walat. Nikmat amarga kaparingan lan pikantuk anugerahing Illlahi Robi. Sesat amarga nyimpang saka dhawuh lan wani nasak wewalering Gusti Allah. Lan entuk walat amarga laku culika, nora ngiman lan takwa sahengga kenging laknate Kang Murbeng Dumadi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar